Twilight / Soumrak
O ALBU
Třetí album mezinárodní skupiny Rale, které nese název Twilight/Soumrak, vznikalo opět ve Francii při přípravě společného projektu s francouzským tanečním souborem Kubilai Khan Investigations, ale nahrávalo se ve zlínském studiu I.Viktorína. Kubilai Khan Investigations , s nímž Václavek dlouhodobě spolupracuje, se stal pro Rale významným inspiračním zdrojem pro nové písničky. Zejména pak tanečník KKI Laurent Letourner, jemuž je „Soumrak“ věnován, byl podle členů Rale emotivní, spontánní a nadaný člověk a na novém CD se podílel i textem k titulní písni a spoluautorstvím hudby. Letourner se nakonec nemohl na rozdíl od svých kolegů zúčastnit jeho natáčení – měsíc před zahájením prací ve studiu zemřel po ročním boji s rakovinou. Ještě než člověk přistoupí k poslechu, zcela určitě ho zaujme netradiční pojetí obalu CD. Fotograf Martin Píro, který prokázal notný kus kreativity, dal ze svých fotografií pořízených v Nepálu, Indii a Thajsku a archivu Rale dohromady poutavou skládanku ostrých barev, černých ptáků a v neposlední řadě textů.
Album Twilight/Soumrak je zdařilá, spontánní a přitom promyšlená multikulturní fúze. Vypovídá o tom nejen rekordní počet jazyků, ve kterých jsou napsané texty písní (čeština, španělština, japonština, polština, angličtina a francouzština), ale také množství hudebních motivů, jež pokaždé dají posluchači nahlédnout do jiného kouta země. Osou hudebního projevu Rale přitom tradičně zůstává Václavkův zpěv a kytara, sekundovaná tu a tam cellem Andrey Konstankiewiczové nebo baskytarou Josefa Ostřanského. Za zmínku určitě stojí také osobitý výraz houslistky a zpěvačky Takumi Fukushimy. Ten se ve většině případů zasluhuje o expresivitu skladeb (housle), zpěv Takumi je strhující a někdy až vyráží dech svou přesvědčivostí a silou (Nedojdeš). V Rale vlastně disponují hlasem všichni, v některých pasážích ho dokáží s přehledem využít jako další rytmický nástroj. Oproti lyrickým pasážím dokážou být Rale výrazově také zatraceně syroví, to když Ostřanský šlápne na pedál své elektrické kytary. V písních Soumraku si každý najde kousek sebe – ať už v posmutnělé Białe mrozy, ve které prostřednictvím Andreina hlasu vyniká zvukomalebnost a zpěvnost polštiny, nebo v živelné Moondance, kde naplno dostávají prostor smyčce a percusse. Co je ale na novém CD skupiny Rale nejsympatičtější? To, že jeho interpreti nepředkládají posluchačům svoji hudbu na stříbrném podnose. Soumrak jim umožňuje díky své kompozici uvolnit páky fantazie. Některé písně mají dva a více paralelních textů v různých jazycích a posluchač tak nezná (pokud není zručný lingvista) celý jejich obsah.
Album Soumrak má ještě jednu zvláštnost. Jednotlivé skladby prolíná série sedmi „záblesků“. Je to další rovina příběhu „Twilight“? Jsou „záblesky“ komorní odskoky od tématu písní, pauzy na vydechnutí, příběh na pokračování nebo jen zaznamenaná primární inspirace tancem…?