CDSkladem: 0 ks | 249 Kč |
dočasně nedostupné
|
MCSkladem: 0 ks | 49 Kč |
dočasně nedostupné
|
Základní nástrojové schéma klavír-kytara-klarinet je folkovým znalcům známé a ostatním velice povědomé - přišli s ním v sedmdesátých letech bratň Ebenové a některé harmonie i melodie v repertoáru Cym-belínu (snad nejvýrazněji UsvatéAnny k nim přímo odkazují. Kapelu samotnou určitě také srovnání s hudební podobou skupiny bratří Marka, Kryštofa a Davida nezaskočí ani neurazí, protože je jistě nepotká poprvé, ale především protože tento odkaz v sobě nemá ani náznak kopírování. Jejich invence je zřetelně původní, osobitá a pestrá, počítající s tvůrčím potenciálem dvojice Kristýna-Tomáš, kteří, ač oba (každý po svém, ani jednou společně) skládají i textují, využívají také básnických předloh (u čítankově známých Zvonů Guillauma Apollinaira a ovšem i u písní Děvče hovoří, Dítě čte kalendář, Má sestra a Neděle by se slušelo uvést autora českého překladu, který byl vlastně zhudeb-něn). Převzaté i původní texty jen podtrhují ono obrazové poetično, které evokuje hudba - logicky rovnoměrně se v nich střídají milenky (básnické, platonické i faktické) s Bohem (slitovným, vážícím lidské počiny, hojícím rány) ve vylehčeném, hravém, harmonickém souladu. Mladistvě obrazivé texty obou (Kristýniny melancholicky zadumanější, Tomášovy křídlatě rozevlátější) jsou přitom překladům světových básníků, jakož i Janu Zahradníčkovi a Vladimíru Mertovi (Být...) na albu důstojnými partnery. Mně se moc líbí titulní Plujem bílým balónem, Stínu stín (který si zpěvačka napsala „k hlasu svému"), U svaté Anny a V městě příběhů.
Protože ještě nepatří ke všudypřítomným vytloukačům folkových scén, sluší se je představit alespoň ve stručnosti. Zakladatelskou trojici tvoří dvě dvojice (to není nesmysl, jak by se zprvu mohlo zdát) - sourozenecká a partnerská (a rovnocenně autorská): bratr a sestra Jiň a Kristýna Rohelovi z Velehradu a manželé Kristýna a Tomáš Šenkyňkovi, k nimž se později přidal houslista Pavel původem z nedalekého Uherského Hradiště, takže dnešní Cymbelín rovná se Tomáš Šenkyřík - kytara, baskytara, zpěv, Kristýna Rohelová-Šenkyříková - klavír, klávesy, zpěv, Jiří Rohel - klarinet, rytmika a Pavel Rajmic - housle. Pro své první album si přizvali trojici hostů, ze kterých z alba vyniká hlas Zuzany Lapčíkové (samostatně, v duetu s Tomášem i s doprovodem vlastního cimbálu), citlivé doplnění tably a bubínky Ludmily Daňkové i areo kontrabas (ve dvou skladbách) Petra Surého jako vhodný protipól jinak preferované baskytary.
Ani velice náročnou (a mnohdy velmi problematickou) součást kompozice debutového alba, totiž booklet, si Cymbelín nepokazil: grafická úprava zkombinovala insitní obrázek vzducholodi (ne balónu) Cymbelín na titulní straně s knížečkou textů a fotografií (je zřejmé, že Jiří Rohel starší fotí nejen rád, ale také dobře).
Cymbelín vstoupil do světa s albem půvabným a milým - od prvního tónu písničky až k poslednímu obláčku nad něžnou bílou vzducholodí nesoucí čtyři muzikanty z obrázku na titulní straně přebalu. Tak ať se jim dobře pluje a nám stále stejně dobře poslouchá.
HELENA BRETFELDOVA
ukázka | název | čas | |
01 Plujem bílým balónem | 02:34 | ||
02 Být | 02:16 | ||
03 Dítě čte kalendář | 03:35 | ||
04 Stínu stín | 02:52 | ||
05 Zvony | 02:56 | ||
06 U Svaté Anny | 03:35 | ||
07 Děvče hovoří | 02:44 | ||
08 Jsi milenkou | 03:03 | ||
09 Vzpomínka | 02:36 | ||
10 Good Food | 02:46 | ||
11 Hölderlin | 03:05 | ||
12 Má sestra | 03:12 | ||
13 Teď neděle se ještě světí | 04:48 | ||
14 Malý Valach | 02:37 | ||
15 V městě příběhů | 04:14 | ||
16 Suchá Rudná | 02:54 | ||
17 Tři slečny | 02:35 |