Beskydská odysea je zprávou Mariana Friedla (autor projektu Beránci a vlci a současný spoluhráč Jitky Šuranské) o putování za tradičními hudebními nástroji Beskyd a Javorníku, malého kousku severozápadních Karpat na pomezí Česka, Polska a Slovenska. Po úspěšné Antologii moravské lidové hudby, nabízí vydavatelství Indies Scope novou sérii moravských lidových písní pod názvem Malovaná truhla.
Když se Marian Friedl před 25 lety začal o tradiční hudební nástroje z Beskyd zajímat, měl obavy, že vstupuje do světa duchů, v němž už bude nacházet pouze vzpomínky na jejich zašlou slávu. Ale naštěstí se mýlil – potkával živé lidi a v jejich rukou hrající hudební nástroje, jimiž rozeznívali kus zapomenuté hudební tradice. „Beskydskou odyseou jsem chtěl ukázat hráčské možnosti tradičních nástrojů z této části Karpat, zaznamenat písně spojené s pro mě důležitými místy, událostmi a lidmi a v bookletu pak i představit hráče a výrobce, od nichž jsem se toho hodně naučil. Uslyšíte, jak znějí různé trouby, rohy, píšťaly, koncovky, fujary, trombity, gajdy, okaríny, ovčí zvonkohry, malé cimbály, housle a sopránové ochlebky,“ říká o nahrávce hudebník (RukyNaDudy, Jitka Šuranská Trio, Divé Husy nebo Beránci a vlci) a etnomuzikolog Marian Friedl.
K nahrávání alba Beskydská odysea přizval výrazné beskydské zpěváky a instrumentalisty napříč generacemi: Radomír Golas, Ludmila Vašková, Pavel Ptáček, Vlastimil Bjaček, Jan Rokyta, Jan Pustka, Klára Blažková, Sabrina Pasicnyková, Sára Kokešová, Eliška Šidlová, Kristýna Cochlarová. Album plné krásných písní, původní valašské muziky a lidových textů je doplněno poezií Ladislava Nezdařila nebo Mariana Friedla.