nedostupné |
Osmialbem Karla Vepřeka navazuje label Indies Scope na formát, jaký se osvědčil už při mapování díla Oldřicha Janoty a později Jakuba Nohy. Rozmáchlý vydavatelský projekt představuje Karla Vepřeka jako sólového písničkáře s kytarou či heligonkou, v různých příležitostných sestavách i s kapelami Chudák paní Popelková a Lyrika Putyka.
CD2 Kutáleči penízků
Druhé album pokračuje v přepisu kazetového archivu z let 1987 až 1990. „Při poslechu po letech mě překvapilo, jak jsem uměl už ve svých dvaceti hezky hrát na kytaru a že dneska ve svých šedesáti mám stále co dohánět,“ pousmál se písničkář. Atmosféru balad často navozují promyšlené instrumentální úvody a dobarvují vyhrávky. Vepřek se příležitostně doprovází i na harmonium a používá foukací harmoniku.
Retrospektiva tvorby písničkáře Karla Vepřeka na 8CD
Poetická hloubka i samotný rozsah repertoáru Karla Vepřeka je srovnatelný s dílem písničkářů mnohem známějších jmen. Sám několik let hrával s legendou folkového undergroundu Svatoplukem Karáskem, v současnosti spolupracuje s volným sdružením Osamělí písničkáři . Na desky se však dosud dostala jen menší část Vepřekových intimních folkových balad, písní smutně veselých nebo bujarých šramlů. Komplet rozdělený do dvou boxů po čtyřech CD obsahuje demosnímky, koncertní záznamy i rozhlasové nahrávky více než sto padesáti dosud nevydaných písní. Splácí tak vydavatelský dluh příznivcům osobitého autora a přesvědčivého interpreta.
„Vlastně nevím, koho jako prvního napadlo, že by udělal takovou bláznivinu a málo známému introvertnímu písničkáři vydal 8CD archivních snímků. Dozvěděl jsem se to od Karla Šírka. Karel je vášnivý sběratel koncertních nahrávek, především Oldřicha Janoty, a tak jsme se i před osmadvaceti lety seznámili. Chtěl po mě nějaký Janotův koncert. Časem se přeorientoval i na Vepřeka a vznikla taková skupina sběračů, novodobých Sušilů. Shromáždili úctyhodný archiv, ze kterého Karel Šírek vybíral. Zpočátku sám, později jsem mu do toho začal kecat. Na sběratelské vášni Karla Šírka je zajímavé, že se mu na 8CD podařilo vybrat písničky tak, že se žádná neopakuje, a není použita ani žádná písnička z řadového alba,“ popisuje vznik kolekce Karel Vepřek.
Pestrý repertoár se podařilo sestavit do logických, soudržných alb: „Dramaturgie byla jasná. Chronologicky nacpat na 8CD pokud možno všechny písně z období od roku 1976 až do roku 2010, který je takovým předělem v mém životě. Pro mě byla práce o to zajímavější, že jsem musel každému CD vymyslet název, obal, vybrat fotografie a napsat z hlavy texty, které nemám nikde napsané.“
Původní nahrávky, ať už jde o domácí dema, záznamy z koncertů nebo pozdější snímky pořízené v Českém rozhlase, se dočkaly pečlivého masteringu. Kvalita zvuku ovšem odpovídá okolnostem vzniku nahrávek. Primárním záměrem bylo zachytit autentickou atmosféru Vepřekových písní a zpřístupnit také ty ze skladeb, které dosud zůstávaly utajeny i věrným písničkářovým fanouškům.
„Karel Vepřek patří mezi moje oblíbené písničkáře, jako jsou Vladimír Merta, Vlastimil Třešňák, Jaroslav Hutka nebo Vladimír Veit. Jejich tvorba je však již dostatečně zmapována, zatímco Karel zůstával někde v pozadí zájmu,“ shrnul důvody k vydání kompletu Milan Páleš z vydavatelství Indies Scope.
ukázka | název | čas | |
01 Šuškají | 04:09 | ||
02 Kněz rozdal hostie | 03:49 | ||
03 Pane nejsem hoden | 03:42 | ||
04 Do mraků | 02:00 | ||
05 Smíření | 02:09 | ||
06 Na měsíc | 06:47 | ||
07 Na schodech | 03:45 | ||
08 Krvavé šlápoty | 03:54 | ||
09 Když | 02:51 | ||
10 Ztratil svou tvář | 06:48 | ||
11 Kutáleči penízků | 06:16 | ||
12 Koncertní umrlec | 04:22 | ||
13 Toulavá Klárka | 02:45 | ||
14 Divé ženy | 03:27 | ||
15 Orloj | 06:25 | ||
16 Připravte cestu Páně | 05:21 | ||
17 Marie a květiny | 04:24 | ||
18 Vlak | 03:20 |