obal alba

Dna

Richter a Syn

polí5 / 2014
Žánry: alternative, ethno
EPP073
CDSkladem: 2 ks 249 Kč

O ALBU

Významnou součástí tvorby kytaristy Pavla Richtera je v posledních letech spolupráce se synem Jonášem, který plochy echovaných kytar a kláves doplňuje DJingem, smyčkami, zpěvem a samply včetně terénních. Hudba Pavla Richtera, která vychází z progresivního rocku, minimalismu a raného ambientu se tak dostává do nového kontextu dubu, trip hopu a dark ambientu i ohlasů etnické hudby. Získává tím novou působivost a naléhavost, aniž by se zřekla svých kořenů. Cesta k zatímnímu vrcholu v podobě DNA byla dlouhá a plná zákrut, jak už to v podobných případech alchymistického hudebního hledání bývá. Deska má daleko k společnému albu Hrnce a dráty, které bylo pokusem o obnovení minimalistické hudby z konce osmdesátých let, jakou produkoval Richter Band, i k ambicióznímu leč trochu roztříštěnému Nanebevzetí Anežky Marie Sněžné, kterému chyběla jasnější osa. Psychedelické ladění a rockovější grunt nedokázaly album se širokým záběrem sjednotit. Pestrost patrná už v Anežce Marii se však objevuje i u DNA, také se tam nacházejí drobné hříčky a špílce, jako je scratching hlasu a závěrečné klapání a štěkání v úvodní Referenci. Vždy jsou však zakomponovány do celku, do zvukové plochy kláves a echovaných kytar, z nichž se vynořují, aby byly opět pohlceny, takže působí jako ozvláštnění a ne jako rušivý prvek. Hypnotický rytmus s výraznou basou a scratche hlasů přibližují úvod Reference k trip hopu a dubu, což zdůrazňují nejrůznější samply. Richterova kytara, ať už delayovaná, nebo rockovější, do rytmického přediva dokonale pasuje. Závěr pak přejde v klasickou ambientní minimalistickou figuru. Kol domu je dramatičtější a ukazuje, nakolik je Richter ovlivněn tvorbou scénické hudby. Úvodní minimalistické průzračné kolečko vystřídá postupně gradující rytmická figura doplněná trhanými samply a nervní sólující zkreslenou kytarou. Druhá půlka plná temných a tajemných zvuků působí jako hudba k hororu. Plný napětí je i Chlad recyklující ve střední části naléhavost rocku. Dramatický však už je úvod s kovovými zvuky a etnickou strukturou. Až závěrečná folklorně laděná melodie nad vrstvou samplů přináší jisté zklidnění, temný spodní proud je ale stále patrný. Nejrozsáhlejší závěrečná kompozice Forest Blue je v úvodu opět vysloveně zvukomalebná s dramatickým akcentem opakujícího se tónu klavíru působícího jako neúprosnost osudu. Z přediva zvuků se postupně vynoří pulsující rytmus. Druhá půlka pak má nejblíže k Richterově starší ambientní tvorbě, když se objeví poklidná plocha s ne úplně šťastným zpěvem, kterou vystřídají táhlé tóny kytary, jež se postupně utápějí v šumu. DNA ukazuje, že Richter pořád neřekl poslední slovo a spolupráce se synem ho posouvá dál.


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT Alternative | Ethno

obal alba

Květy

Střela zastavená v jantaru
Dostupné varianty
CD 299 Kč
obal alba

Prouza

V tichosti
Dostupné varianty
CD 299 Kč
obal alba

Vladimír Václavek a Iva Bittová

Bílé inferno
Dostupné varianty
CD 299 Kč
MC 79 Kč
LP 799 Kč
obal alba

Květy

Jablko jejího peří
Dostupné varianty
CD 299 Kč
obal alba

Květy

Myjau
Dostupné varianty
CD 299 Kč
INDIES SCOPE
© Indies Scope

IČ 17591864     /     Cejl 825/20, Zábrdovice, 602 00 Brno