Jazzová skupina Ornis hrála v obsazení: Jiří Adam – g., el. g., comp. (narozen 28. listopadu 1946 v Znojmě), Jan (Beránek) Dalecký – vi, el. vi, barytonové vi., (n. 19. srpna 1942 v Brně), Milan Kašuba – el. g., comp. (n. 30. dubna 1940 v Brně), Mirka Křivánková – voc., perc. (n. 26. ledna 1954 v Brně).
v roce 1957 vznikl jazzový klub Ornis, který našel první útočiště v Domě umění v době, kdy tam působil nezapomenutelný PhDr. Jiří Valoch. Klub se věnoval vzdělávacím pořadům i živému hraní. Klub fungoval na různých místech až do roku 1988 a byl to jediný stálý jazzový klub, který kdy Brno mělo. Intenzita zájmu byla pochopitelně různá a poněkud poklesla v 60. letech – pravděpodobně zásluhou invaze rockové hudby. Mezi organizátory a tvůrci pořadů se pravidelně objevoval mimo jiné Jan Beránek – jazzový houslista a fanatik, známý též jako jazzový policajt. Jeho jméno sice v současnosti zní Jan Dalecký, ale jeho osoba je nezaměnitelná a návštěvníci dnešního Jazz Fest Brno ho dobře znají jako osobitého konferenciéra. Na jedné z mála dosažitelných fotografií souboru Ornis je třetí zleva za Jiřím Adamem a Mirkou Křivánkovou a před Milanem Kašubou.
Soubor, jehož jméno odkazuje na činnost brněnského jazzklubu z šedesátých let, vznikl v roce 1977 rozšířením skupiny Duo Brno (Adam + Kašuba) na kvarteto. V nezměněném obsazení působil Ornis do roku 1981, během krátké doby se prosadil především v brněnském kontextu, postupně si však vydobyl renomé celonárodním měřítku skupina se zúčastnila několika tuzemských jazzových festivalů. Výrazný úspěch zaznamenala hlavně na festivalu v Kroměříži v roce 1980, kde získala cenu za nejlepší dramaturgii pořadu i cenu za nejlepší sólový výkon pro Mirku Křivánkovou. Kromě několika rozhlasových nahrávek stačila natočit u vydavatelství Panton EP desku s původním repertoárem. Po rozchodu původní sestavy, kdy se Kašuba i Křivánková v dalším období soustředili na vlastní projekty, přizvali Adam s Daleckým ke spolupráci basistu O. svobodu, příležitostně koncertovali zhruba do roku 1984. Pro vydavatelství Supraphon natočili SP s hostující Janou Koubkovou. Od roku 1984 vystupoval soubor v obsazení Jan Dalecký, Zdeněk Pexa (el. g.) a P. Speis (bass), ve spolupráci s ČJS se kromě toho aktivně zapojuje do lektorské činnosti v rámci Letních jazzových dílen ve Frýdlantě.
Soubor, v jehož původním obsazení se sešly výrazné hudební individuality s relativně bohatými muzikantskými zkušenostmi, na sebe upozornil především originalitou hudební koncepce, která korespondovala s dobově aktuálním vývojovým trendem moderního jazzu, směřujícím ke zkomornění výrazu. V domácím kontextu unikátní zvukově barevný kolorit kvarteta byl podmíněn využíváním výhradně strunného instrumentáře (v akustické i elektrifikované podobě) a dále umocňován mimořádně výrazově i v rozsahu disponovaným a instrumentálně traktovaným vokálem Mirky Křivánkové. Absenci obligátní rytmické opory nahrazovali hudebníci přerozdělením tradičních úloh jednotlivých nástrojů (například barytonové housle suplovaly basovou linku), kombinací rozdílných barevných charakteristik nástrojů hudebníci vytvářeli zajímavé, dynamicky diferencované a emocionálně působivé zvukové plochy. Hudba souboru byla prostoupena spoustou dalších neotřelých aranžérských nápadů, které podtrhovaly její v podstatě náladotvorný charakter. Repertoárově se Ornis opíral hlavně o původní tituly členů tělesa. Největší skladatelský potenciál vykazoval zejména Jiří Adam, z jehož tvorby připomeňme alespoň skladby Bosá noha, Horizont, Berryho blues, Podlesí, Studio N, Trojlístek. Dále soubor čerpal z tvorby Josefa Blahy, Pavla Blatného, Jiřího Bulise, Emila Viklického etc.